Vajinismus Tedavisi

Vajinismus nedir?

Kadının cinsel ilişkiye girmek istemesine rağmen kendi iradesi dışında sağlıklı bir şekilde cinsel ilişkiye girememesi olarak tanımlanan vajinismus hastalığında kadın kendini kasar ve penisin vajinadan içeri girmesini engeller. Vajinanın dar ya da küçük olması ile hiçbir ilgisi bulunmayan bu hastalık, ilişki sırasında istemsiz bir şekilde kasılma halidir. Esnek ve kaslı bir yapıya sahip olan vajinadaki kaslar kontrolsüz bir şekilde daralarak cinsel ilişkiyi önler. İstemsiz kasılmalar sadece vajinada gerçekleşebildiği gibi tüm vücutta da görülebilir. Vajinismus hastalığına sahip olan kadınlar genellikle bacaklarını sımsıkı kapatarak ilişkiye izin vermez.

Vajinismus Nedenleri

Vajinismusun nedenlerine bakacak olursak iki şekilde ele alabiliriz. Bunlar yapısal ya da psikolojik nedenler olabilmektedir. En sık psikolojik sorunlardan kaynaklanır.

Psikolojik NedenlerHer kadın cinsel ilişkiyi sorunsuz yaşamak ister. Aynı zamanda hem partnerlerinin hem de kendilerinin mutlu olmasını arzu etmektedir ancak bazen psikolojik nedenlerden dolayı bu mümkün olmayabilir. Peki nedir bu nedenler;

• Kadın geçimişinde cinsel saldırı veya tecavüze uğramış ise,
  • Özelikle ilk geceyle ilgili aldığı negatif duyumlar sonucu ilk geceden korkuyor ise,
  • Kadın aynı zamanda kendine güveni yok veya kendisini beğenmiyor ise de kendini kasarak ilişki esnasında zorluk yaşamasına neden olabilmektedir.

Bu gibi nedenler vajinismus hastalığını tetiklemektedir.

Yapısal NedenlerSadece psikolojik olarak değil bazen yapısal olarak

karşılaşılan birkaç sebepte vajinismusa neden olabilmektedir. Bunlar;

• Kızlık zarının çok kalın olması halinde,
  • Vajina içeresinde perde olması halinde.

Gibi bazı yapısal bozukluklar da vajinismusa neden olmaktadır.

Vajinismus Belirtileri Nelerdir?

Vajinismus belirtileri; vajinismus türleri ve vajinismus derecelerine göre kişiden kişiye farklılık gösterir. Genel olarak belirtiler:

-Cinsel ilişki sırasında, vajinada ilişkiyi neredeyse imkânsız kılacak derecede şiddetli kasılmalar ve spazmların görülmesi,

-Cinsel birliktelik için istek duyulmasına rağmen kendini kapatma zorunluluğunun yoğun bir şekilde hissedilmesi,

-Cinsel ilişkide bacaklarla vajinayı tamamen kapatma isteği gelmesi,

-Tampon ve fitil tipi ilaçların kullanımında da aynı korkunun yaşanması,

-Cinsel birliktelik sağlansa bile kasılmalardan dolayı kısmen gerçekleşmesi ve vajinada ağrı, acı veya yanma hissedilmesi,

-İlişki sırasında ya da öncesinde yoğun stresten kaynaklı terleme, titreme gibi durumların görülmesi,

-Vajinada kuruluk olması,

-Jinekolog muayenesinden korku veya rahatsızlık duyulması,

-Jinekolog muayenesinde, cinsel ilişkide olduğu gibi vajinada kasılmaların görülmesi gibi istem dışı durumlardan oluşur.

Bu gibi belirtilerin biri veya birkaçı aynı anda sizde varsa vajinismus hastalığından şüphelenebilirsiniz.

Vajinismus çeşitleri

Vajinismus hastalığı kadının cinsel hayatının hangi dönemine rastladığına göre sınıflandırılır. İlk kez cinsel ilişkiye giren kadınlarda görülebildiği gibi cinsel hayatı normal iken sonradan vajinismus problemine yakalanan kadınlarda da görülebilir. Hastalık primer vajinismus ve sekonder vajinismus olmak üzere ikiye ayrılır.

Primer vajinismus

İlk cinsel ilişkisinde vajinanın kasılarak cinsel ilişkiye girememesi primer vajinismus problemi olarak tanımlanır. Bu sınıftaki kadınlar vajinaya giren herhangi bir şeye karşı da kasılma problemi yaşar. Vajinal muayene olamazlar, vajinaya fitil ya da ilaç koyamazlar. Primer vajinismus hastalığının altında yatan temel neden ilk gece korkusudur.

Sekonder vajinismus

Cinsel hayatı normal seyreden bir kadının ağrılı bir jinekolojik muayene, düşük, kürtaj, zor bir doğum gibi travmalar yaşaması sonucu meydana gelen sekonder vajinismus hastalığının temelinde de korku yatar.

Vajinismus sorununa nasıl yaklaşmak gerekir?

• Vajinismus sorunu yaşıyorsanız bunun sadece sizin başınıza geldiğini düşünmemelisiniz.
  • Vajinismus batı toplumlarında da görülmekle birlikte bizim toplumumuzda geleneksel yapıdaki nedenlerden ötürü sık karşılaşılan ve aslında çözümü en kolay olan kadın cinsel işlev sorunudur.
  • Vajinismus ilk gece korkusu ile karıştırılmamalı ve “nasıl olsa geçer, biz bu sorunu aşarız” diyerek kendi haline bırakılmamalıdır.
  • Kasılmalar tamamen irade dışı olup gevşemek kadının elinde değildir ve tedavi gerektirir. Bu nedenle “senin elinde, istesen yapabilirsin, kendini yeterince zorlamıyorsun” gibi yaklaşımlardan kaçınılmalıdır. Bu şekilde yaklaşmak kadında anlaşılmadığı hissine veya suçluluk, çaresizlik duygularına yol açabilir.
  • Tedaviye ne kadar erken başlanırsa sonuç almak da o kadar kolay olur. Geç kalındığı takdirde sorun büyür; kadında depresyon, özgüven kaybı ve eşler arasında iletişim problemlerinin yanı sıra vajinismuslu hanımların eşlerinde de zamanla erken boşalma, sertleşme sorunları ve cinsel isteksizlik ortaya çıkabilmektedir.
  • Vajinismusun çözümündeki en önemli aşama bu problemi aşmaya “karar vermek” dir. Ama bu eşinin veya çevrenin baskı ve ısrarları ile zorlama bir karar olmamalıdır. Kişinin problemi çözeceğine inancı ve uygulamaları sürdürmedeki kararlılığı tedavide önemlidir.

Sık yapılan hatalı uygulamalar: Alkol, kas gevşetici veya sedatif ilaçlar kullanmak, lokal anestezik pomatlar sürmek, kızlık zarının operasyonla alınması, uykuda veya hipnoz altında veya muayenehane koşullarında ilişkiye girme denemeleri, çocuk sahibi olunca geçer düşüncesi ile veya cinsel ilişkiyi gerçekleştirme umudunu kaybederek tüp bebek uğraşları içine girmek vb. sorunu çözmediği gibi büyümesine yol açmaktadır.

Vajinismus Tedavisi Yöntemleri Nelerdir?

Vajinismus, aslında bir tür erteleme ve kaçınma problemidir. Çiftler, başlarda vajinismus için tedaviye gerek olmadığını düşünerek sorunu kendi kendilerine çözmeyi denerler. Böylece problemi ertelerler. Bu durum yalnızca ilk zamanlar çiftler arasında küçük olan bir problemin, giderek çığ gibi büyümesine yol açar. Çünkü vajinismus çiftlerin kendi kendilerine çözebilecekleri bir durum değildir. Aşmak için mutlaka bir uzman yardımı gerekmektedir.

Yöntemlerden bahsetmek gerekirse;

• Kızlık zarının alınması
  • Psikoterapi
  • Cinsel oyun terapileri
  • Kegel egzersizleri
  • Solunum egzersizleri
  • Gevşeme egzersizleri

Vajinismus tedavisinde en klasik yöntemlerden biri de parmak egzersizleridir. Parmak egzersizleri aynı zamanda hastalara tedavi sürecinde en sık verilen ev ödevi olmaktadır.

Bu egzersizler öncelikle, kişinin genital bölgesini ve kendi vajinasını tanıması konusunda faydalı olmaktadır. Parmak egzersizleri ile kadının vajinal kas hakimiyeti kazanması ve vajina kaslarının ”kontrollü” bir şekilde yönetilmesi amaçlan

Vajinismus kadının değil, çiftin sorunudur!

Vajinismus sadece kadının yaşadığı bir problem gibi görülmemelidir. Erkeğin de problemin yaşanmasında ve tedavisinde önemli bir rolü vardır. Bu nedenle erkeğin eşini yalnız bırakmaması, eşlerin tedaviye birlikte katılmaları gerekir. Başlangıçta tedavi kadının üzerinde yoğunlaşacağı için erkeğin tüm seanslara katılmasına gerek olmayabilir. Tedavi açısından önemli olan eşler arasında işbirliği ve uyumun devam ediyor olmasıdır.