Anosmia

Anosmia Nedir ?

Anosmia; koku alma duyusunun olmayışı olarak tanımlanır. İnfertiliteye eşlik eden anosmia durumunda Kalmann sendromu akla gelir. Kalmann sendromu, anosmia ile birlikte hipogonadotropik hipogonodizmin (over ve testislerin fonksiyonlarının azlığı veya olmayışı) görülebildiği heterojen klinik tablolarla seyredebilen genetik bir hastalıktır. X geçişli, otozomal dominant veya otozomal resesif formları olduğu bilinmektedir .

İlaçlara ve kimyasallara maruz kalma nedeniyle de hiposmi veya anosmi gelişebilir. Yüzlerce ilaç veya kimyasallar hoş olmayan tat ve kokuların yanı sıra değişen kemosensasyonları indükleyebilirler .

Homeopati, otoimmün bir hastalık olan Haşimato tiroiditinde;  hipotiroidi ve hipertiroidi başta olmak üzere pek çok tiroid hastalığının tedavisinde de başarılı bir tedavi yöntemidir. Bu konuda çok sayıda bilimsel çalışma mevcuttur.

Olgu Sunumu ve Tedavi Planı:
           Anosmi, sekonder infertilite, Haşimato tiroiditi tanılarıyla değerlendirdiğimiz 38 yaşındaki kadın hasta E.A.’ nın ; 2000 yılında spontan bir gebelik ve normal doğum; 2004’de 15 haftalık erken membran rüptürü ve kanama ile gebelik kaybı; 2008’de miyomektomi operasyonu; 2016’da laparoskopi ve bu süreçte toplam, dondurulmuş embriyo transferleri de dahil olmak üzere 20 kez IVF (tüp bebek) deneme öyküsü mevcuttu. Kliniğimize Temmuz 2018’ de çocuk isteği ve tüp bebek tedavisi için başvurdu.
Başvuru muayenesi ve anamnezinde şu bulgular saptandı:
  • Yüz ve boyunda yaygın olmak üzere tüm vücutta siyah-kahverengi lekeler ve benler
  • Her iki ayak başparmağında tırnak batığı ve tırnak deformitesi
  • Altçenede akne
  • Kuru cilt, ince ve dökülen zayıf saçlar, gezici eklem ve kas ağrıları
  • Düzensiz, yoğun ve ağrılı menstruel kanama
  • Uterusta miyom nedeniyle operasyon öyküsü
  • PMS (premenstruel sendrom)
  • Halsizlik, bitkinlik, hayattan zevk alamama, depresif bulgular
  • Bacaklarda yaygın varisler
  • Çocukluğundan beri koku alamama
  • Boncuklara ve yuvarlak objelere dokunamama, bu objelerin bulunduğu yerleri pis hissetme ve temizleme ihtiyacı duyma
  • Ağız kuruluğu, susamama, az su içme, sıcak ortamlardan rahatsızlık duyma
  • Yükseklik ve köpek korkusu;kızını kaybetme korkusu; gebe kalamadığı için kendini suçlu ve çirkin hissetme
  • Sıla özlemi
  • Çocukluk ve gençliğinde baba ve abi baskısı ve şiddet öyküsü
  • Ailede kanser öyküsü (annede lösemi, amcada akciğer kanseri)

Rubrikler ve repertorizasyon şeması:

• Boncuklar ve yuvarlak objelerden iğrenme, rahatsız olma
  • Koku alma duyusu yokluğu
  • Düzensiz menstruel sikluslar
  • Uterustakitle
  • Mens döneminde başağrıları
  • Alt ekstremitelerde varisler
  • Sıcaktan kötüleşme
  • Ciltte siyah lekeler, benler

Bu rubrikler ile MacRepertory (Synergy Homeopathic) bilgisayar programı kullanılarak repertorize edildi.

Bu olguda beslenme önerileri, yaşam şekli ve stres kontrolü danışmanlığı yapıldı; vitamin ve mineral eksiklikleri tespit edilip tedavi edildi. Hastanın beslenmesinde, GAPS (Gut And Psychology Syndrome, Barsak ve Psikoloji Sendromu) diyetiyle kronik inflamasyona bağlı geçirgen bağırsak duvarının iyileştirilmesi, doku ve organlardaki toksik etkilerin giderilmesi, bu sayede psikolojik ve fizyolojik iyileşme hedeflendi. Polikistik over sendromuna eşlik eden otoimmün tiroid hastalıklarında kan glukoz ve lipid metabolizmasındaki bozukluklara bağlı komorbid durumların görülebileceği bilinmektedir. Hastanın otoimmün problemleri nedeniyle ampirik tedavi kapsamında GAPS beslenme protokolü uygulandı. Hastanın düşük olan vitamin B12 değerleri, beslenme düzenlenmesi ve uygun besin takviyeleri ile >500pg/ml;  vitamin D3 değerleri de >50ng/ml seviyelerine çıkarıldı.

Beslenmesi düzenlenen hastanın aynı zamanda bilgilendirilmiş gönüllü onam formu alınarak homeopati tedavisine başlandı. Hastanın detaylı anemnezine göre “MacRepertory, Synergy Homeopathy” programı kullanılarak yapılan repertorizasyon neticesine göre homeopati tedavisi planlandı. Homeopatik tedavi yaklaşımında yüksek olan tiroid antikorları ve tiroid fonksiyon bozukluğu için Thyroidinum C200 (Hagalil Pharmacy üretimi, R1463723M seri nolu, 10/07/2018 üretim tarihli tiroid nosodu içeren, C200 potensi) 2 globuli kuru doz haftada bir dört hafta boyunca verildi. Beraberinde Carbo animalis C200 ve 1M (Hagalil Pharmacy üretimi, R426854S(C200) seri nolu, 11/12/2017 üretim tarihli, R4814225M(1M) seri nolu, 9/4/2018 tarihli Carbo animalis içeren, C200 ve 1M potensleri) sulu doz birer ay arayla verildi. Bu tedavi ile hastanın eklem ve kas ağrıları düzeldi. Tedavinin ilk ayında kısa süreli TSH yükselmesi (TSH:10.35) görüldü. Bu süreçte tiroid ilacı kullanılmadan homeopati tedavisine devam edilip takip edilerek ikinci ayın sonunda normal seviyelere indiği gözlendi.

Tiroid hastalığına yönelik uygulanan tedaviden sonra iki ay beklenip hastaya repertorizasyonuna göre tespit edilen yapısal remedisi Pulsatilla C200 (Hagalil Pharmacy üretimi, R6710123T(C200) seri nolu, 24/06/2018 üretim tarihli) ve bir ay sonra Pulsatilla 1M (Hagalil Pharmacy üretimi, R5729080F(1M) seri nolu, 14/04/2018 üretim tarihli) sulu doz ile homeopati tedavisine devam edildi. Bu süreçte menstrual siklusun foliküler fazında (ilk 14 gün) Folliculinum C30 (Hagalil Pharmacy üretimi, R1463301H seri nolu, 27/11/2018 üretim tarihli)  tedaviye eklendi ve USG eşliğinde folikül takibi yapılarak infertilite tedavisi planlandı.

Yaklaşık 6 aylık (Temmuz 2018-Aralık 2018) bir tedavi süreci sonunda, hasta koku almaya başladı; menstruel siklusu düzene girdi; premenstruel semptomlarında, yaygın kas ve eklem ağrılarında belirgin düzelmeyle birlikte hastanın yaşam kalitesi arttı. Hastanın yüksek olan tiroid antikorları düştü; yüksek olan TSH ve FSH seviyeleri normale geldi; ultrasonografik takiplerinde ovarian folikül gelişimi ve ovulasyon izlendi. Halsizlik ve depresif şikayetleri kalmadı. Koku duyusunun normale döndüğünü belirtti.  Fiziksel ve ruhsal olarak tam iyileşme gözlenen hasta normal yolla gebe kalabileceğini düşünerek tüp bebek tedavisini erteledi. Kliniğimizdeki takiplerine devam edilmektedir.

Çıkar Çatışması: Tedavide kullanılan homeopatik ilaçlar, ilaç kaynağı ve üretim bilgilerinin verilebilmesi nedeniyle açık marka ismi ile belirtilmiştir. Türkiye’de hali hazırda ruhsatlı homeopatik ilaç mevcut olmadığı için yurt dışında ruhsatlı olan homeopatik ilaç kullanılmış olup, firma ile ticari bir ilişkimiz bulunmamaktadır.

Tedavimize ait videomuz