İlaçlı Rahim Filmi

İlaçlı rahim filmi(Hsg)

Histerosalpingografi (HSG), tüplerin ve rahim içinin kontrast madde verilerek radyografik yöntemlerle incelenmesi için kullanılan bir tanı yöntemidir.

HSG (ilaçlı rahim filmi) nasıl çekilir?

Röntgen odasında genellikle kadın doğum uzmanı, röntgen teknisyesi (veya radyoloji uzmanı) bulunur. Röntgenlerinin çekildiği odada hasta röntgen masasının üzerine sırt üstü yatar.

Jinekolojik muayene pozisyonu alır sadece bacakları koyacak kısımlar yoktur, hasta düz röntgen masası üzerine koyar ayaklarını.Kadın doğum uzmanı tarafından hastaya aynı jinekolojik muayenede olduğu gibi muayene aleti (spekulum) takılır. Spekulum takıldıktan sonra hastanın rahim ağzı (serviks) antiseptik solüsyon ile temizlenir. Daha sonra rahim ağzına ince uzun bir tüp şeklinde kanül denilen alet yerleştirilir. Rahim ağzına yerleştirilen aletin içerisinden rahim içerisine doğru radyoopak sıvı (film çekimi için gereken ilaç) verilir. Bu sıvının özelliği metal gibi röntgen ışınlarını geçirmemesi ve röntgen filminde parlak şekilde görülebilmesidir. Verilen sıvı rahim içerisine ve oradan tüplere ve tüpler açıksa karın içerisine kadar ilerler. Bu esnada hasta çok hafif ağrı hissedebilir. Rahim içerisine ilaç verilirken birkaç defa karın bölgesine röntgen filmi çekimi yapılır. Rahmin ön yüzü veya arka yüzünün tam karşısından çekilir. Aksi takdirde rahmin doğumsal anomalileri, rahim içindeki polip, myom veya yapışıklık gibi problemler görülemeyebilir. İnceleme kısa sürer, ağrısız ve kanamasızdır. Alerji ve enfeksiyon gibi komplikasyonların meydana gelme riski en düşük seviyede olmalıdır. Rahim filmi çekimi toplamda ortalama 10-15 dakika süren bir işlemdir.